Leksjon 16: Plusquamperektif – tysk datid med -mish

> Forum > Tyske tider og konvensjoner > Leksjon 16: Plusquamperektif – tysk datid med -mish

VELKOMMEN TIL ALMANCAX FORUM. DU KAN FINNE ALL INFORMASJON DU SER ETTER OM TYSKLAND OG DET TYSKE SPRÅKET I VÅRE FORUM.
    MuhaяяeM
    Deltager

    Oppmerksomhet: Denne forelesningen er en fortsettelse av Perfekt-emnet vi dekket i forrige leksjon. For å forstå Plusquamperfekt, bør vi først se på Perfekt.

    Hallo!
    Full tilsvarende på engelsk Past Perfect Tense (Tidligere Tid i fortiden).
    Setningskonstruksjoner er like i forhold til engelsk.
    Vi så emnet Perfekt i forrige leksjon, den eneste forskjellen på Plusquamperfekt fra Perfekt er denne:

    I Perfekt ble skyting av haben og sein hjelpeverb ifølge nåtid (Präsens) brukt.
    I Plusquamperfekt brukes konjugasjonen av haben og sein hjelpeverb ifølge Präteritum.
    Bortsett fra dette, er det ingen forskjell mellom disse to ganger når det gjelder setningsstruktur.

    Setningsmønsteret vårt i Plusquamperfekt er som følger:

    FAG + HJELPVERB + ANDRE VARER + ESAS VERBAL

    Som vi brukte, brukte vi Präsens-skudd av SEIN- og HABEN-hjelpverb i Perfekt, og i Plusquamperfekt vil vi bruke Präteritum-skudd av disse hjelpeverbene. Det er ingen annen endring, Partizip Perfektler er den samme.

    første være ve har La oss se hvordan hjelpeverb brukes i Plusquamperfekt, for dette har vi gitt Präteritum-bøyningene av disse hjelpeverben i tabellen nedenfor.

    mennesker COMM SEA
    ben / ich hadde krig
    sen / du hattest vorte
    o / er / sie / es hadde krig
    vi / wir Hatten var
    du / ihr hattet vorte
    de / sie Hatten var
    du / Sie Hatten var

    Ovenfor har vi gitt bøying av hjelpeverbene til haben og sein ifølge individer, vi vil bruke dem når vi skriver setninger i Plusquamperfekt.

    La oss nå se på hovedverbet, Partizip Perfekt, og vi ble informert om Partizip Perfekt i forrige leksjon. Her, la oss gi betydningen av de mest brukte uregelmessige verbene, Partizip Perfects og hjelpeverbet (sein / haben) som skal brukes med dem og gå videre til eksemplene våre.

    german-perfect1.png
    german-perfect2.png
    german-perfect3.png

    eksempler:


    Ich hatte gespielt: Jeg spilte.

    Ich hatte i diesem Garten gespielt: Jeg spilte i denne hagen.

    Muharrem und seine Frau hatten i diesem Garten gespielt: Muharrem og hans kone spilte i denne hagen.

    Ich hatte aufgeräumt: Jeg samler.

    Ich hatte mein Zimmer aufgeräumt: Jeg samlet rommet.

    Ich hatte gestern mein Zimmer aufgeräumt: Jeg samlet rommet mitt i går.

    Ich hatte gestern Abend mein Zimmer aufgeräumt: Jeg samlet rommet mitt i går kveld.

    Hattest du dein Zimmer aufgeräumt? : Har du samlet odan?

    Wir hatten in dieser Fabrik gearbeitet: Vi jobbet i denne fabrikken.

    Ich hatte mit meinen Freunden im Garten gespielt: Jeg spilte med vennene mine i hagen.

    Muharrem hatte sein Auto verkauft: Muharrem solgte sin bil.

    Hatter Muharrem sein Auto verkauft? : Har Muharrem selget bilen sin?

    Ich war gestern zum Arzt gegangen: Jeg dro til legen i går.

    Warst du gestern zum Arzt gegangen? : Gikk du til legen i går?

    Ihr wart gestern ins Kino gegangen? : Gikk du til filmene i går?

    Ich war in die Türkei gefahren: Jeg dro til Tyrkia.

    Muharrem hatte sich sehr geägert: Muharrem var veldig sint.

    Warst du mein neues Hemd gesehen? : Har du sett min nye skjorte?

    Vi har gitt de fleste av disse eksemplene i forrige leksjon om Perfekt. Det eneste som endres i setningene her er bøyningen av hjelpeverbet, det er ingenting annet som endrer seg.
    I vår neste leksjon vil vi undersøke fremtidens tid.

    Vi takker Esma 41 for hennes bidrag til foredraget.

    Han er den beste unge mannen; Tenker på døden som en gammel mann og jobber for livet etter livet
    Han er den som ikke er slave av ungdommens ønsker og ikke drukner i hensynsløshet... (Bediuzzaman)
    natt 2
    Deltager

    Værsågod. (Jeg kjøpte en stor bokhylle i fjor.)

    Ich war vor fast drei Jahren in der Türkei gewezen. (For omtrent tre år siden var jeg i Tyrkia.)

    Meine Tochter hatte letztes Jahr fersucht ihren Führeschein zu machen. (Datteren min ønsket å få førerkort i fjor.)

    I dette tilfellet letzte Woche mit Esma und Hasan Deutsch geübt. (I forrige uke øvde vi tysk sammen med Esma og Hasan.)

    Herr Muharrem hatte gestern abend ein kleines Gedicht geschrieben. (Muharrem hadde skrevet et lite dikt i går kveld.)

    MuhaяяeM
    Deltager

    Dessverre er det også feil her  
    La oss finne de gale takk   :D

    natt 2
    Deltager

    Du har rett, min uforsiktighet fortsatte her  ;D
    Jeg korrigerte det, i alle fall det jeg la merke til :)

    mikailOZPRNC
    Deltager

    Jeg vet ikke hvordan jeg skal takke deg, lærer... Jeg har min tyskfinale i morgen. Det du skrev er veldig nyttig. Jeg studerer engelsk språk og litteratur. Hvis du er interessert i engelsk, bare gi meg beskjed. :)

    ond
    Deltager

    Vi har med dette emnet å gjøre, men jeg forsto ikke når vi skal bruke verbet når du griper det.
    krig Muharrem sein Auto verkauft? Hva betyr det hvis vi sier eller Ich war aufgeräumt. av forstår jeg ikke.

    schahien
    Deltager

    PÅ SLUTTEN AV LEKSJONEN SA DU: I vår neste leksjon vil vi undersøke emnet fremtidig…. MEN DET ER INGEN KURS KALLET FUTURE TENSE… OG TIL SLUTT HAR SEKVENSNUMMERET PÅ DETTE KURSET 16 OG DET ER INGEN LEKSE 17…..ER DET NOEN ANNET KURS SOM EN FORTSATT ANTALL AV DETTE KURSET, KAN DU HJELPE MEG… TUSEN TAKK PÅ FORHÅND COFE:)

    MuhaяяeM
    Deltager

    Kommer snart til.

    MuhaяяeM
    Deltager

    Distinguished medlemmer, i denne delen der vi gir tittelen på tyske tider og koder, er det tyske leksjoner utarbeidet av almancax instruktører.

    Som du ser, er det mange meldinger med interessante og ikke-relaterte spørsmål om dette emnet.

    Den eneste delen av almancaxfora der tyske spørsmål blir spurt og besvart Spørsmål og svar om tysk Hjelpeforespørsler, spørsmål, lekser, nysgjerrigheter om tysk skal skrives i avsnittet som heter SPØRSMÅL OG SVAR OM TYSK.

    Dette emnet er lukket for å skrive meldinger slik at det ikke vil bli distribuert lenger. Du kan sende artiklene du vil sende ved å åpne en ny tråd.
    Vi håper du vil forstå, takk for din interesse.

Viser 8 svar - 1 til 8 (totalt 8)
  • For å svare på dette emnet må du være logget inn.