Artikelli setning institusjon dativ akkusativ hendelse

> Forum > Spørsmål og svar om tyske leksjoner > Artikelli setning institusjon dativ akkusativ hendelse

VELKOMMEN TIL ALMANCAX FORUM. DU KAN FINNE ALL INFORMASJON DU SER ETTER OM TYSKLAND OG DET TYSKE SPRÅKET I VÅRE FORUM.
    den hektiske
    Deltager

    Venner, jeg kunne ikke oppfatte begivenheten med å danne setninger med artikler. For ifølge setningsstrukturen blir ord som dem den zum ins til ord. Jeg antar at i tilfeller av wo wohin. Hvordan skal jeg forstå dette?

    tugce_doerj er
    Deltager

    Det er veldig enkelt, du trenger bare å vite spørsmålet å stille og svaret du skal gi. Nemlig

    Som alltid tar dativ
    Wohin tar akkusativ.

    artikler er enten akkusativ eller dativ, avhengig av svaret.
    Hvor er du? Ich bin in der Schule
    Wohin gehst du? Det er det, i die Schule.

    På samme måte blir forposisjoner til akkusativ eller dativ avhengig av situasjonen. noen vil bare distribueres, andre bare akkusaiv. Hvis det er bevegelse i setningen, som om du skal et sted, hvis du tar noe et sted, vil det være akkusaitv. Hvis det ikke er noen endring i situasjonen eller det ikke er noen bevegelse, vil det være dativ. Når du kjenner dette skillet, blir det lettere.

    Ich bin in der Schule aber in einer Stunde fahre ich nach Hause.

    Ich lege mein Buch auf den Tisch, Jetzt liegt mein Buch auf dem Tisch. Når vi sier at jeg legger boka på bordet, sier vi på grunn av bevegelsen, men så sier vi at boken er på bordet og bevegelsen er over.

    Ich gehe ins Krankenhaus denn meine mama liegt im Krakenhaus. På samme sted sa jeg das, med andre ord fordi det var bevegelse mens jeg gikk til sykehuset, og jeg sa det fordi moren min var på sykehuset og handlingen var over.

    zu dem == zoom
    i das == ins
    auf dem == aufm
    Det er forkortelser som auf das == aufs, men det er mest for zoom og ins. Aufm og aufs brukes svært sjelden.

    Du bør også lære artikler som nominert, anskaffende, dynamisk og genetisk. På samme måte vil du lære navnene i artiklene deres og i deres travle form. Akkurat som det finnes former for navn på tyrkisk, er det også tysk.

Viser 1 svar (1 totalt)
  • For å svare på dette emnet må du være logget inn.